I dette indlæg giver jeg små facts om tre bøger. Der var ikke stof nok til at skrive et helt indlæg om nogen af bøgerne, men derfor sk...

Bag om bogen #9: Små facts


I dette indlæg giver jeg små facts om tre bøger. Der var ikke stof nok til at skrive et helt indlæg om nogen af bøgerne, men derfor skulle I nu ikke snydes for lidt ekstra viden om dem.

I Capture the Castle:
I 1949 fik Dodie Smidt sin første roman ”I Capture the Castle” udgivet. Dodie Smidt havde tidligere skrevet manuskripter til film og teaterstykker og var primært kendt inden for disse felter.

Under anden verdenskrig flyttede Dodie Smith og hendes mand fra England til Californien. Dodie Smith savnede sit hjemland så meget, at hun blev inspireret til at skrive en roman, som foregik i England i 1930’erne.

Of Mice and Men:
I 1937 fik John Steinbeck udgivet den korte roman ”Of Mice and Men”. Steinbecks intention var, at den både skulle kunne opføres som et teaterstykke og læses som en roman.

Han gav i første omgang sin roman titlen ”Something That Happened”, da det skulle referere til, at ingen kunne beskyldes for tragedien i romanen. Steinbeck ændrede dog titlen efter af have læst Robert Burns’ digt ”To a Mouse”.

The Beautiful and Damned:
I 1922 fik Fitzgerald udgivet sin anden roman “The Beautiful and Damned”, som handler om eliten i jazz-tiden, som udforskede New Yorks caféliv.

Man mener, at en stor del af bogen er baseret på Fitzgeralds forhold til Zelda Fitzgerald.

Det var lidt fun facts herfra. Jeg håber, I har en god onsdag. 





Ingen kommentarer:

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.