"Stormfulde Højder" af Emily Brontë, anmeldereksempler af forlaget Rosinante, 5/5 stjerner Mr. Lockwood lejer sig ind på de...

"Stormfulde Højder" af Emily Brontë

"Stormfulde Højder" af Emily Brontë, anmeldereksempler af forlaget Rosinante, 5/5 stjerner

Mr. Lockwood lejer sig ind på det idylliske Thrushcross Grange. Hans lejer, Mr. Heathcliff, bor selv på det barske Stormfulde Højder. Mr. Heathcliff har en djævelsk natur og optræder alt andet end indbydende over for sin nye gæst. Mr. Lockwood er fascineret af Stormfulde Højder og dets ubehøvlede lejer, så han beder husholdersken Mrs. Ellen Dean om at fortælle ham lidt om stedet.

Mrs. Dean fortæller ham og de ulykkelige omstændigheder, der har plaget to familier i flere generationer…

Cathrine Earnshaw bor sammen med sin ældre bror Hindley og sine forældre på Stormfulde Højder. En dag kommer Mr. Earnshaw hjem med en forældreløs dreng på alder med Cathrine. De optager drengen i familien og kalder ham Heathcliff. Mr. Earnshaw har en forkærlighed for Heathcliff, og det sætter gang i en evindelig konkurrence mellem Heathcliff og Hindley. Også Cathrine nærer stærke følelser til den bryske dreng.

Cathrine og Heatcliff vokser op sammen, og de søger tit tilflugt fra andre mennesker på de stormfulde og barske heder i området. En dag tager de over til det nærliggende gods Trushcross Grange. Her bor børnene Isabella og Edgar Linton; to fine og nydelige børn, der ikke nærer tvivl om deres forældres kærlighed til dem.

Edgar og Isabella kommer oftere og oftere på besøg på Stormfulde Højder, og efterhånden som børnene vokser op, må Cathrine vælge imellem sine to barndomsvenner Heathcliff og Edgar.

Min kærlighed til Linton er som løvet i skoven: tiden vil forandre den, ligesom vinteren forandrer træerne, det er jeg godt klar over. Min kærlighed til Heathcliff ligner den evige klippe nedenunder: en kilde til meget lidt synlig glæde, men nødvendig”. 

Heathcliff og Edgar er hinandens modsætninger, ligesom Stormfulde Højder og Trushcross Grange er det. Edgar er blid og rolig – tangerende til svag – og han kommer af en respekteret familie. Heathcliff er bidsk, ustyrlig og slægtløs. Set ud fra samtidens normer er Edgar det eneste acceptable valg, og heri ligger der en klar kritik af datidens rigide syn på ægteskabet. 

Cathrine og Heathcliff er ikke de typiske heltefigurer, da de begge har en slet natur og bevidst gør skade på hinanden. Det giver dog deres forhold og deres personer så meget mere karakter, at jeg slet ikke kan lade være med at holde af dem.

”Stormfulde Højder” er en vaskeægte ulykkelig kærlighedsfortælling, som du ikke må snyde dig selv for at læse. Den er skrevet i det fineste sprog og indeholder de mest yndige beskrivelser. Jeg sætter den fluks på min liste over yndlingsbøger, for det har den helt klart fortjent.    



6 kommentarer:

  1. synes også den er noget så fin - men kan huske jeg blev så irriteret over hele tiden at skulle vende tilbage til Mrs. Dean og Mr. Lockwood xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rigtigt.

      Men jeg kan nu rigtig godt lide, at Mrs. Dean er fortæller, så man ser det hele fra en anden persons vinkel :)

      Slet
  2. Elsker "Wurthering Heights" det er også en af mine yndlingsbøger! :)

    SvarSlet
  3. Jeg elsker bare virkelig alt af Brontë søstrene! Stormfulde højder er helt klart en af mine favoritter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå. "Stormfulde højder" er så fin :)

      Slet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.