Lige nu læser jeg, som jeg fortalte jer om her , Moby Dick i fællesskab med den del andre bogbloggere og læseheste. Det er et større fæ...

At jonglere med flere bøger


Lige nu læser jeg, som jeg fortalte jer om her, Moby Dick i fællesskab med den del andre bogbloggere og læseheste. Det er et større fælles projekt, og jeg giver mig virkelig god tid at nyde bogen. Derfor tænkte jeg også, at jeg sagtens kunne læse en anden bog for mig selv ved siden af. 

For en uge siden gik jeg så i gang med at læse ”Stormfulde Højder”, som Rosinante&co har været så søde at sende til mig. Jeg kan sagtens håndtere at læse begge bøger, men jeg oplever ofte, at jeg har svært ved at vælge, hvilken en af de to bøger jeg skal læse i.

Det er i virkeligheden et luksusproblem, for det er to virkelig gode bøger, som jeg er kommet godt i gang med. Jeg synes ikke, jeg har svært ved at skille de to fortællinger ad eller fordybe mig i dem hver især – som jeg ellers havde frygtet, jeg ville have svært ved – jeg har bare utrolig svært ved at vælge imellem dem. 

Og ofte ender det med, at jeg slet ikke får læst. Når jeg har besluttet mig for at læse en bog, længes jeg efter den anden.

Kender I det?

Man kan selvfølgelig også vende den om og sige, at det er positivt at længes efter den ene bog, mens man er fordybet i den anden. På den måde vil man altid have den ene bog i tankerne, selvom man har taget beslutningen om at læse den anden.

Ej, nu forvirrer jeg vist mig selv lidt.

Kan I håndtere at læse flere bøger, eller vil I helst læse en bog ad gangen?


Jeg tror, jeg fremover vil holde mig til én bog ad gangen, så jeg slipper for at stå i det dilemma. Men nu vil jeg læse lidt i ”Moby Dick”, og så vil jeg tage ”Stormfulde Højder” med mig på weekend.





16 kommentarer:

  1. Jeg har tit gang i et par bøger på samme tid. Det kan for eksempel være i de tilfælde, hvor jeg er gået i gang med en tyk og tung bog, som jeg ikke vil slæbe med på togturene og derfor også går i gang med en mindre 'rejsebog'. Det kan også være tilfælde, hvor jeg også har gang i en e-bog og/eller en lydbog.

    Jeg kan som regel godt adskille dem fra hinanden. Den eneste gang, hvor det ikke fungerede, var da jeg læste flere krimier på samme tid. Det gav lidt forvirring, da flere af bøgerne mindede om hinanden :-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder til, du er god til at holde styr på bøgerne, selvom du læser dem på samme tid. Jeg kan dog godt forstille mig, at de kommer til at flyde lidt sammen, hvis de minder alt for meget om hinanden :)

      Slet
  2. Jeg er efterhånden ret hærdet til det med at læse flere bøger på en gang. Jeg kan holde op til 7 bøger kørende. Dermed sagt hvis jeg bliver lige meget opslugt af to bøger på en gang, så har jeg virkelig svært ved at finde ud af det. Når jeg læser i den ene, så tænker jeg på den anden osv. Og jeg føler ikke helt jeg kan rumme begge historier på en gang når de gro sig store og fantastiske. Ligenu læser jeg faktisk også Moby-dick og Greven af Monte Cristo samtidig, og det går helt fint, men det skyldes nok også at jeg keder mig under Moby-dick, og så er det rart at veksle lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op, syv bøger det var mange på én gang :)

      Ja, det er også, når begge bøger fanger min interesse, at jeg får problemer med at veksle imellem dem. Moby Dick har også sine lidt "stille" perioder, men jeg synes nu alligevel den er charmerende at læse :)

      Slet
  3. Har det lige præcis som dig. Jeg ender med at ville læse den modsatte af, hvad jeg har gang i og så får jeg slet ikke læst i stedet :/
    Dog har jeg gang i en højtlæsningsbog med kæreste, det er simpelthen så hyggeligt! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er også sådan, jeg har det. Det er ret frustrerende.

      Ej, hvor hyggeligt! Det lyder som en rigtig god idé. Jeg kan også forestille mig, at det er lidt nemmere at veksle mellem de to bøger, fordi du læser sammen med din kæreste, og at I dermed er to til at bestemme, hvornår I skal læse :)

      Slet
  4. Hvis jeg har gang i flere bøger er det som regel én bog på engelsk og én bog på dansk. Sporgforskellen hjælper med at skille historierne fra hinanden, og så er det rart at have en bog på begge sprog, så jeg kan veksle alt efter humør. Engelske bøger kræver trods alt stadig lidt mere af mig end danske. Lige nu er jeg i gang med "The Sword of Shanara" og jeg synes bare at den tager mig 100 år at komme igennem. Jeg keder mig egentligt lidt, men vil også samtidig gerne læse den. Derfor er det også rart at have en anden bog som man føler det går lidt hurtigere med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville ønske, jeg havde det sådan med de to bøger, jeg læser lige nu. "Moby Dick" er nemlig på engelsk og "Stormfulde Højder" er en dansk oversættelse. Det er bare så svært for mig at vælge, hvilken en af de to jeg skal læse i. Det ville være meget smart, hvis det - ligesom dig - passede med det humør, man er i :)

      Slet
  5. Jeg læser ofte flere bøger på samme tid, men for det meste er det en "pligtlæsning"(f.eks. til studiet) og en "hyggelæsning", jeg har det til dels ligesom, du beskriver, hvor man længes efter den anden bog eller ikke kan bestemme sig, men for det meste går det ok, når jeg læser flere på en gang. Lige nu er jeg faktisk i gang med 3 bøger :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Puha, jeg kunne slet ikke forestille mig at læse hele tre bøger på én gang lige nu! :) Men jeg kan godt se den forskel, du lægger i bøgerne (pligt og hygge). Det er sejt, du kan holde styr på det :) Måske er det noget, man skal vænne sig til.

      Slet
  6. Åh nej, søde Louise, det ville jeg jo skrive et indlæg om! Nå, men altså, jeg har netop også ændret mine læsevaner i forbindelse med #Melvilledk, da jeg normalt kun læser én roman af gangen. Ellers kan jeg simpelthen ikke finde rundt i det. Sommetider læser jeg en digtsamling eller en novellesamling ved siden af en roman, men det er næsten det eneste, jeg kan holde styr på. To romaner på samme tid er meget krævende for mig, egentligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har nok siddet med de samme tanker og frustrationer i forbindelse med #Melvilledk. Jeg håber dog, du skriver et indlæg om det alligevel, søde Rikke, for jeg vil meget gerne høre mere om dine tanker omkring det :)

      Jeg har det meget ligesom dig. Måske er det fordi, man lever sig så meget ind i fortællingen og karaktererne, at det er svært at slippe dem og dermed også svært at vælge imellem dem.

      Slet
  7. Åh, jeg kender det så godt. Læser op til 4 bøger af gangen i ryggradsløse perioder og et af mine største problem er også at vælge imellem dem. Puh

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig svært at vælge! Det er vidst bedst for mig at holde mig til én bog - hvis jeg kan overholde det :)

      Slet
  8. Jeg kan godt læse flere bøger på én gang, men jeg synes ikke det er særlig fedt.. Specielt ikke, hvis nogle er til studiet, og andre er selvvalgte. Så får jeg dårlig samvittighed over at læse i de selvvalgte, men savner de selvvalgte, hvis jeg læser i dem til studiet.. Øv-følelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt forestille mig den følelse, du står med. Jeg syntes også, det var svært at læse for underholdningens skyld, da jeg havde læsning på studiet. Det gav mig altid dårlig samvittighed :/

      Slet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.