"Effekten af Susan" af Peter Høeg, anmeldereksemplar af forlaget Rosinante, 4/5 stjerner Susan er en 43-årig fysiker, som e...

"Effekten af Susan" af Peter Høeg

"Effekten af Susan" af Peter Høeg, anmeldereksemplar af forlaget Rosinante, 4/5 stjerner

Susan er en 43-årig fysiker, som er gift med komponisten Laban Svendsen og mor til tvillingerne Thit og Harald på 16 år. Susan finder ro i det periodiske system og hele fysikkens univers, og så har hun en særlig evne til at fremkalde oprigtighed hos folk.


"Vi ser på hinanden. Da hun talte, var det langsomt, indadvendt scannende i sit eget system.

- Det føles som at falde. Som om vi ikke mere er understøttet af de konventioner der styrer almindelige samtaler. Har du selv et ord for det?

- Dér hvor jeg voksede op, kaldte de det Susan-effekten."


I bogens begyndelse er Susan og hendes familie netop vendt hjem fra en rejse i Indien, hvor hele familien er kommet ud i alvorlige problemer. Susan og Harald står til lange fængselsstraffe, og Laban har den indiske mafia i hælene.Familien kan dog slippe for tiltale, hvis de kan finde en kvinde, der har været med til at grundlægge en hemmelig kommission.

Herfra vikles Susan og hendes familie ind i et spændingsfuldt drama, hvor mennesker dør omkring dem, og skumle hemmeligheder kommer op til overfladen.

Peter Høeg har skrevet en spændende og medrivende thriller af rigtig høj kvalitet. Jeg var fanget allerede fra første side, og jeg havde svært ved at lægge den fra mig igen, før mysteriet var løst. 

Karaktererne er troværdige, og Peter Høeg beskriver dem ikke mere end nødvendigt. Der er derfor rig mulighed for læseren til at danne sig det komplette billede af dem.

Romanen skildrer også det samfund, vi lever i, og de udfordringer, vi står over for. Finanskrise, klimakatastrofe og kampen mellem individualister sniger sig ind mellem de sarkastiske og til tider absurde sætninger. Jeg er særligt vild med Peter Høegs sparsomme beskrivelser.

"Min mor kan lide at dvæle ved det billede. Især når jeg er til stede. Sådan er det med de store traumer. Vi bliver ved med at vende tilbage til dem. Og for så alligevel at lede efter en vej ud."


"Effekten af Susan" er på mange måder en tragisk og en hudløs ærlig fortælling. Jeg holdt meget af at læse den og kan klart anbefale den. 


4 kommentarer:

  1. God anmeldelse. Du giver mig virkelig lyst til snart at samle den bog op :)

    SvarSlet
  2. Den er jeg også netop i gang med at færdiglæse lige nu. Jeg synes virkelig også den er god, og rigtig godt skrevet :) I øvrigt, en dejlig anmeldelse :)

    SvarSlet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.