”Tanker fra en rus” af Kasper Selmar Pedersen, anmeldereksemplar, 2/5 stjerner I 1990’erne begynder Peter at studere jura på Aarhus...

”Tanker fra en rus” af Kasper Selmar Pedersen


”Tanker fra en rus” af Kasper Selmar Pedersen, anmeldereksemplar, 2/5 stjerner

I 1990’erne begynder Peter at studere jura på Aarhus Universitet. Han er ”rus” og skal på rustur med sine studiekammerater, og det viser sig at være en voldsom oplevelse for Peter, der må deltage i alverdens druk- og selskabslege.

20 år efter fylder tiden på universitet stadigvæk meget i Peters hverdag, og han reflekterer over fortiden, mens han forsøger at jonglere med rollerne som advokat, ekstern lektor og familiefar.


”Tanker fra en rus” stiller skarpt på drukkulturen på universiteterne og stikker til vores stræben efter det perfekte liv med fornem uddannelse og kernefamilie. Det kan jeg rigtig godt lide. Jeg synes, det er et aktuelt og meget interessant tema. Og det var netop dét, der i første omgang gav mig lyst til at læse bogen.

Desværre levede den ikke helt op til mine forventninger.

Der er ingen tvivl om, at Kasper Selmar Pedersen er god til at formulere sig, og han laver nogle interessante beskrivelser af diverse hændelser. Jeg synes dog det kommer til at fylde for meget. Nogle beskrivelser er slet ikke nødvendige for handlingen, og de afslører for meget om hovedpersonen.

Jeg kan godt lide, når forfatteren holder igen med nogle informationer og i stedet beskriver sine karakterer indirekte via deres handlinger eller mangel på samme. Jeg vil helst ikke have det hele serveret. 

Derudover mangler jeg et interessant plot, som giver mig lyst til at vide, hvad der sker med Peter fremover. Det kunne eventuelt have været løst ved hjælp af en anden opbygning. I stedet for at dele bogen op i to dele, som er henholdsvis fortiden og nutiden, kunne man med fordel have vekslet løbende imellem de to tidsperioder og dermed have skabt en mere dynamisk fortælling.

Der er heller ingen dialoger i bogen – i hvert fald ikke direkte. I stedet er det hovedpersonen Peter, der beskriver hændelserne. Det giver selvfølgelig mening, eftersom det er tanker fra en rus, men jeg er ikke sikker på, at det er en form, jeg bryder mig om. Jeg tror, dialoger kunne have været med til at gøre fortællingen mere levende.      

Der er ind imellem nogle fine beskrivelser i bogen, men som sagt føler jeg ikke, de gør noget godt for handlingen. I stedet kunne de fungere ret godt som små digte. F.eks. synes jeg, den her passage er ret fin:  

”Det er koldt, det er hvidt, det er tyst, det er tildækket, det er nøgent, det er fordækt, det er december, det er januar, det er februar, det er vinter. Det er årstiden, hvor træerne mister pusten og må smide tøjet. Det er årstiden, hvor bevægelserne bliver små, nærmest krampagtige eller måske rettere sagt fastfrosne. Det er årstiden, hvor vandet fremtræder spejlglat og perfekt”.  

”Tanker fra en rus” er en udmærket bog, som behandler et aktuelt emne, men den mangler nogle væsentlige elementer for, at den for alvor ville falde i min smag.   


Læs den hvis…


Du skal læse bogen, hvis du har lyst til at (gen)opleve rusturen på universitet – på godt og ondt – og hvis du vil læse om en hovedperson, der kæmper med sine egne og andres forventninger. 




Ingen kommentarer:

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.