Lige siden, jeg lærte at læse, har jeg holdt af bøger. Jeg har nydt at læse den ene bog efter den anden og at stifte bekendtskab med ny...

At læse flere bøger på én gang


Lige siden, jeg lærte at læse, har jeg holdt af bøger. Jeg har nydt at læse den ene bog efter den anden og at stifte bekendtskab med nye karakterer og universer.

Jeg tror aldrig, jeg vil miste lysten til at læse (7-9-13). Men jeg vil altid udvikle mig som læser.

De sidste par år har jeg eksempelvis lagt mærke til, at jeg læser flere bøger på én gang. Det kunne jeg ikke for nogle år siden. Dengang havde jeg det bedst med at læse én bog færdig, før jeg tog hul på den næste. Jeg var simpelthen bange for, at jeg ville blande fortællingerne sammen.

Men sådan forholder det sig ikke længere.

Lige for tiden læser jeg nemlig hele fem bøger på én gang:
’A Little Life’ af Hanya Yanagihara
‘A Spool of Blue Thread’ af Anne Tyler
‘Modern Romance’ af Aziz Ansari
‘Mænd uden kvinder’ af Huraki Murakami
’Stolthed og fordom’ af Jane Austen

Det er meget forskellige bøger, og det er måske en af grundende til, at jeg ikke blander fortællingerne sammen.

’Mænd uden kvinder’ er en novellesamling, og jeg har den liggende på mit natbord, så jeg i ny og næ kan læse en af novellerne, inden jeg lægger mig til at sove.

’Modern Romance’ går jeg også til og fra. Det er en non-fiction-bog, som er delt op i overskuelige kapitler med forskellige temaer, så man sagtens kan tage den i mindre bidder.  

‘A Little Life’, ‘A Spool of Blue Thread’ og ‘Stolthed og fordom’ er alle tre romaner, men de er vidt forskellige – både i stil og indhold – så de er ikke svære at skille fra hinanden.

Kan I læse flere bøger på én gang? Eller vil I helst læse én bog færdig, før I tager hul på en ny? 





18 kommentarer:

  1. Jeg har altid haft det præcist på samme måde! Generelt kan jeg bare godt lide at være færdig med en ting, før jeg går i gang med noget andet. På mit studie er jeg dog blevet tvunget til at have gang i flere bøger samtidigt, og det går faktisk helt okay :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, det var det der med, at jeg gerne ville være færdig med én ting, før jeg gik i gang med den næste, der afholdte mig fra at læse flere bøger på én gang. Men efter at have prøvet det, synes jeg ikke, det er noget problem :-)

      Slet
  2. Det skifter meget, nogle gange læser jeg flere bøger på en gang. Jeg har aldrig haft problemer med at blande handlinger eller personer sammen, så det er ikke noget problem. Det er meget efter humør, nogle gange kan jeg godt lide at skifte lidt, og andre gange holder jeg mig til en enkelt bog. Jeg har dog tit en bog, som jeg har med i tasken og en anden, som jeg læser hjemme. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt genkende det der med at læse, hvad man er i humør til. Sådan oplever jeg det også, nu da jeg læser flere bøger på én gang. Nogle dage har jeg mere lyst til at læse 'Stolthed og fordom' end jeg har lyst til at læse 'A Little Life'. Andre dage kan det være omvendt :-)

      Slet
  3. Jeg kan godt læse flere bøger på én gang - og gør det konstant. Som udgangspunkt ville jeg nok foretrække at læse én, men nu har jeg en del transporttid til og fra arbejde, så jeg har inkorporeret læsning så meget som muligt, så jeg ikke føler, jeg spilder tiden. Det betyder, at jeg sætter en lydbog på, når jeg går ud af døren og ned til busstoppestedet. Når jeg er fremme ved togstationen, skifter jeg til en paperback, når jeg sidder i toget. Når jeg står af toget, skifter jeg tilbage til lydbog, som jeg så kan lytte til på den resterende gåtur. Oveni disse to bøger har jeg som regel også en hardback liggende på min natbord, som jeg så læser i om aftenen (og om morgenen i weekender).

    Jeg har - ligesom du - lettest ved at holde historierne adskilt, hvis de er forholdsvis forskellige, så jeg prøver altid at vælge forskellige genrer.


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt nok til, at du udnytte tiden helt optimalt :-) Jeg tror måske, jeg ville have svært ved at skrifte fra den ene til den anden bog med så kort mellemrum. Men jeg ved det ikke - jeg har ikke prøvet det.

      Og ja, jeg tror også, det er vigtigt, at bøgerne ikke ligner hinanden for meget :-)

      Slet
  4. Jeg har ingen problemer med at være i gang med flere bøger på én gang, men jeg er det ekstremt sjældent. Som regel når jeg går i gang med en bog, så helliger jeg min tid dén fordi den er det værd, og jeg læser gerne så hurtigt at jeg når at blive færdig med den, før jeg overvejer at gå i gang med en anden. :P

    Pt er jeg dog i gang med 3, fordi jeg har én på Kindlen som løb tør for batteri (og det der med at oplade den var ikke liiiige noget jeg fik gjort) og så én jeg fik forlagt på arbejdet, så jeg gik i gang med en anden igen derhjemme. :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan har jeg det med nogle bøger - at de fanger mig så meget, at jeg bare må læse dem til ende med det sammen.

      Men med andre bøger har jeg det fint med at gå i gang med en anden bog, hvis jeg er i humør til at læse noget helt andet :-)

      Slet
  5. Jeg har altid haft svært ved det – men på det seneste har jeg gjort det alligevel. Nok mest af alt fordi jeg læser meget i toget, og ikke alle bøger egner sig lige så godt som toglæsning. Så læser jeg en bog derhjemme og en anden i toget. Og det er faktisk okay.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det giver god mening at skifte på den måde, når du kører i tog. For du har ret, der er mange bøger, man ikke lige kan have med sig på togturen :-)

      Slet
  6. Ja jeg kan også sagtens læse flere bøger på en gang og det sker faktisk ofte. Bl.a. så låner jeg som regel bøger på biblioteket og når der så kommer en af de bestilte bøger hjem, ja så er jeg ofte "nød" til at gå i gang med det samme :) og da jeg som ofte allerede er i gang med andre, så må de lige overlappe hinanden :). Synes nogle gange det kan være rart at have lidt veksle imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, det er rart at veksle imellem bøger. Nogle gange er jeg nemlig i humør til at læse noget helt andet, end det jeg lige er i gang med :-)

      Slet
  7. Jeg tror jeg var ligesom dig for mange år siden. Der kunne jeg heller ikke læse mere end en bog af gangen, men det er ikke noget problem længere.
    Jeg var måske for distræt til at kunne holde styr på flere historier på en gang for 10 år siden, men på nuværende tidspunkt er det intet problem og jeg er faktisk ret så glad for at kunne læse flere bøger på en gang.
    Det hjælpe nok også at jeg læser på tværs af forskellige medier; lydbog, fysisk bog og e-bog. Det kan også hjælpe på at skelne mellem dem. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, du har ret i, at det gør det nemmere, når man skifter mellem medier. Jeg har også tit gang i en lydbog eller e-bog, mens jeg læser en helt almindelig bog :-)

      Slet
  8. Da jeg var yngre læste jeg gerne flere bøger på en gang, men det er jeg ikke i stand til mere. Jeg bliver små forvirret, eller også glemmer jeg at læse i en af bøgerne, og så kan jeg ikke huske, hvad der er sket. Så nu foretrækker jeg at læse en bog af gangen, men læser også hurtigere nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også godt, faren kan være, at man glemmer, hvad bogen handler om - især hvis det er lang tid siden, man har læst i bogen. Derfor prøver jeg at veksle meget mellem dem, så der ikke går for lang tid mellem hver bog.

      Men nogle gange kan det alligevel være lidt svært at bevare overblikket :-)

      Slet
  9. Jeg har det præcis som dig - engang kunne jeg ikke drømme om at læse flere bøger på en gang - men nu er det nærmest en nødvendighed, hvis jeg gerne vil læse noget frilæsning udover studielæsningen :)

    SvarSlet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.