"Mit hjerte og andre sorte huller" af Jasmine Warga, anmeldereksempler fra Nyt Nordisk Forlag , 3/5 stjerner Det 16-årige...

"Mit hjerte og andre sorte huller" af Jasmine Warga


"Mit hjerte og andre sorte huller" af Jasmine Warga, anmeldereksempler fra Nyt Nordisk Forlag, 3/5 stjerner

Det 16-årige fysikgeni Aysel har besluttet sig for at dø. Hun har ikke fastsat en dato endnu, men hun planlægger at tage sit eget liv. For at få støtte og opbakning til sit planlagte selvmord finder hun en selvmordsmakker, den jævnaldrende Roman, på et online site. Sammen fastsætter de en dato for deres exit fra denne verden.

Aysels far har nogle år forinden begået en forfærdelig handling, som forfølger Aysel. Hun føler, at de andre elever på skolen hvisker om hende bag hendes ryg, og hun bliver mere og mere isoleret. Heller ikke Aysels mor, som har travlt med sin nye familie, kan nå ind til Aysels ødelæggende mørke. Roman kommer derfor som et nyt lys ind i hendes tilværelse.    


Jasmine Wargas debutroman "Mit hjerte og andre sorte huller" er en ungdomsroman, som behandler temaer så som kærlighed, svigt og selvmord. Vi følger to unge mennesker, der hver især kæmper med familietragedier og svære følelser og desværre ser selvmord som deres eneste udvej. Efterhånden som de to selvmordsmakkere lærer hinanden at kende, opstår et særligt venskab, og tanken om at dø sammen i al hemmelighed knytter et stærkt tillidsbånd imellem dem.     
"Mit hjerte og andre sorte huller" er lynhurtigt læst på grund af det enkle sprog og den spændingsfyldte opbygning. Desværre sad jeg det meste af tiden med en følelse af, at karaktererne var en anelse for stereotype.

Aysel isolerer sig og går med en forestilling om, at alle ser skævt til hende. Samtidig er hun lynende intelligent men er bange for at blive opfattet som værende "nørdet". Roman er vellidt og populær men tager afstand fra sine venner, fordi han føler, de ikke forstår ham. Aysel og Roman ville næppe være blevet venner, hvis ikke det var for deres fælles mål. Lyder det ikke bekendt? Det minder mig i hvert fald om en håndfuld andre karakterer fra diverse ungdomsbøger og -film.

Desuden var plottet også lidt for forudsigeligt. Jeg blev ved med at læse og forventede et interessant plottwist, som desværre aldrig kom.

Jeg ville ønske, at Jasmine Warga havde tilført bogen lidt mere kant ved at udfordret det tabubelagte emne noget mere og var gået mere til bunds i tragedien. Samtidig kunne Aysel og Roman efter min smag sagtens have afveget fra andre typiske ungdoms-karakterer.  

Når det er sagt, så var "Mit hjerte og andre sorte huller" en fin læseoplevelse.

Du skal læse bogen, hvis du elsker ungdomsromaner, og hvis du kan lide bøger der behandler svære og tabubelagte emner.




Ingen kommentarer:

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.