Charles Dickens udgav A Christmas Carol i London d. 19. december 1843. Juleeventyret viser sympati med de fattige og skildrer både det...

Bag om bogen #10: A Christmas Carol


Charles Dickens udgav A Christmas Carol i London d. 19. december 1843. Juleeventyret viser sympati med de fattige og skildrer både det gode og onde i os mennesker. Det er temaer, vi stadigvæk kan forholde os til i dag. Derfor er A Christmas Carol blevet udgivet igen og igen, og den bliver i dag opfattet som en klassiker. 

Dickens blev inspireret til at skrive juleeventyret af oplevelser fra sin egen barndom og af den svære situation, mange fattige englændere befandt sig i, i 1830’erne og 1840’erne. Med fortællingen sætter Charles Dickens fokus på de fattiges kår og på næstekærlighed, som vi netop forbinder med julen.

A Christmas Carol blev udgivet i en tid, hvor briterne udfordrede de gamle juletraditioner og udforskede nyere tiltag så som julekort og juletræer. Charles Dickens fortælling var dermed med til at puste nyt liv i juletiden i England.


Hvad kan vi bruge fortællingen til i dag?

A Christmas Carol er stadigvæk populær i dag, og der er både lavet teaterstykker og film ud fra bogen. De fleste af os husker vel Disneys udgave, som bliver sendt hvert år til jul.

Charles Dickens fortælling minder os om, at vi skal hjælpe hinanden, at vi skal være gode ved hinanden, og at vi skal nyde julen. 

Jeg genlæste A Christmas Carol sidste år, og for mig er det den ultimative julefortælling. Den lægger ud med at være kold og barsk, men ender med at være en varm fortælling. Jeg når ikke at genlæse den i år, men mon ikke jeg skal se Disneys søde fortolkning af den her i juleferien.

Har I læst A Christmas Carol i år? Hvad betyder fortællingen for jer? 





3 kommentarer:

  1. Har aldrig læst bogen selv - men har lige snuppet den fra biblioteket, så mon ikke den bliver læst i løbet af ferien^^

    SvarSlet
  2. Jeg skal snart læse "A Christmas Carol", som jeg er med i fælleslæsningen på boghunden. Jeg glæder mig rigtig meget til at læse og fordybe mig i den.

    SvarSlet
  3. Jeg elsker virkelig den bog. Så fin, så smuk og så evigt juleperfekt. Dens budskaber forfalder aldrig, synes jeg :)

    SvarSlet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.