…til den gang jeg endnu ikke havde læst Harry Potter-bøgerne. Jeg har mange yndlingsbøger, og jeg genlæser dem ofte, når jeg er i h...

Tag mig tilbage…


…til den gang jeg endnu ikke havde læst Harry Potter-bøgerne.

Jeg har mange yndlingsbøger, og jeg genlæser dem ofte, når jeg er i humør til det. Men det vil aldrig være det samme som at læse bøgerne for allerførste gang. Der er nemlig noget helst specielt ved denne dugfriske læseoplevelse.

Jeg kunne godt tænke mig at opleve min første introduktion til hele troldmandsuniverset i Harry Potter-bøgerne én gang til. Jeg ville elske at sidde tilbage med den følelse, jeg havde, da jeg vendte den sidste side af ’North and South’. Og serien ’The Hunger Games’, som jeg er faldet pladask for, måtte gerne stå uåbnet på mig bogreol endnu engang.   

Jeg har lavet en liste med de fem bøger, jeg ville ønske, jeg kunne læse for allerførste gang – igen:  

’Hunger Games’-serien af Susan Collins
‘Harry Potter’-bøgerne af J. K. Rowling
’Northanger Abbey’ af Jane Austen              
’The Final Empire’ af Brandon Sanderson
’North and South’ af Elizabeth Gaskell

Hvilke fem bøger står på din liste? 


16 kommentarer:

  1. "The Secret History" af Donna Tartt ville være vidunderlig at læse igen for første gang, men uden tvivl også Harry Potter-bøgerne. Det samme gælder for Narnia-bøgerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. "The Secret History" har jeg stadigvæk til gode. Så den vil jeg glæde mig til at læse :-)

      Slet
  2. Hm... det kunne godt være 'Rænkespil' af Sarah Waters, 'Everlost' af Neal Shusterman, '1984' af George Orwell og flere af Stephen Kings bøger. Argh, det er svært at vælge :D


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Gode valg - og ja, det er svært at vælge. Jeg måtte også træffe nogle svære valg :-)

      Slet
  3. De er egentligt meget sjældent at jeg ønsker mig tilbage til før jeg havde læst specifikke bøger. Jeg har dog hørt mange tale om det, men jeg har bare aldrig haft det sådan. Jeg elsker at tænke tilbage på gode læseoplevelser og en sjælden gang imellem genopleve dem. Om mit manglende ønske skyldes at jeg ofte meget hurtigt glemmer handlinger og tvists (så nr. 2 læsning ofte kan være en overraskelse igen), eller fordi jeg føler at jeg bliver en anelse klogere efter hver læst bog, ved jeg ikke, men jeg nyder i høj grad at sidde tilbage med en lang række fantastiske bøger, som allerede er læst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes helt klart også, der er noget charmerende ved at læse en bog igen, fordi man lægger mærke til flere detaljer, eller opdager noget, man ikke fangede i første omgang :-)

      Men jeg synes nu, der er noget helt specielt over den allerførste læsning :-)

      Slet
  4. Pigen med den blå cykel af Regine Deforges, har du læst den... ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg ikke, nej. Men det vil jeg gøre en dag :-)

      Slet
  5. For mig ville det være fantastisk af læse Harry Potter serien, Hunger Games serien, og "Dragens kys" af Josefine Ottesen for første gang igen :) De er så gode :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt fordi, du gerne vil - de er nemlig rigtig gode :-)

      Slet
  6. Harry Potter står bestemt også på min liste!
    Jeg har egenlig ikke tænkt så meget over andre bøger eller serier :D

    SvarSlet
  7. Harry Potter er også på min liste, de ændrede virkelig et eller andet! Måske Shakespeares Hamlet, fordi den også står helt tydeligt i min erindring, som en læseoplevelse der ændrede rigtig meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt enig. Harry Potter var bare helt speciel :-)

      Slet
  8. Åh, ja. Jeg bliver tit nostalgisk over, at jeg ikke kan læse en bog for allerførste gang igen. Det er en lidt vemodig tanke.

    For mit vedkommende er det nok især:
    'Middlemarch' af George Eliot
    'Emily of New Moon' af L. M. Montgomery
    'North and South' af Elizabeth Gaskell
    'Forbrydelse og straf' af Dostojevskij
    og, selvfølgelig, Narnia-bøgerne.

    Åh hvor gad jeg godt læse dem for første gang igen. Og bliver så overrasket over at finde skatte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er faktisk en lidt vemodig tanke. Og den kan nogle gange få mig til at vente med at læse en bog, som jeg har store forventninger til, fordi jeg vil udskyde den første løsning :-)

      Det er nogle rigtig gode bøger, du har valgt. 'North and South' er helt vidunderlig. Og Narnia-bøgerne kunne jeg også godt føje til min liste :-)

      Slet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.