I sidste weekend deltog jeg i den aarhusianske litteraturfestival Vild med ORD. Dette indlæg er en beskrivelse af mine oplevelser til a...

Vild med ORD: Litteratur og fremtiden


I sidste weekend deltog jeg i den aarhusianske litteraturfestival Vild med ORD. Dette indlæg er en beskrivelse af mine oplevelser til arrangementet.

Lørdag morgen kravlede jeg ud af min varme seng med høje forventninger til en indholdsrig weekend i litteraturens tegn. Jeg skulle nemlig deltage i Vild med ORD, som blev afholdt på Aarhus Bibliotek i Dokk1.

Da jeg ankom lidt over 10 om formiddagen, løb jeg ind i min veninde Ida, og sammen tog vi til åbningen af festivalen. Tidligere universitetsprofessor Ole Højris lagde ud med at tale om, hvordan vi mennesker igennem tiderne har opfattet 'fremtiden', som er temaet for dette års festival. Jeg nød at blive ført tilbage til tiden på universitet, og et øjeblik befandt jeg mig i et auditorium på Aarhus Universitet til 'Studium generale' med Ole Højris som underviser, der konsekvent lagde trykket på anden stavelse i ordet 'lovssigheder'.

Bagefter tog litteraturprofessor Svend Erik Larsen over og talte om, hvorfor litteraturen er så god til at behandle vores forestilling om fremtiden. Med disse ord var festivalen åben, og vi bevægede os over i den lille sal, hvor Maren Uthaug skulle indtage scenen.


Autentiske streger

I den lille sal sad Maren Uthaug klar på scenen ved et lille bord med en bordlampe, en stor bunke papirer og et penalhus fyldt med tusser. Ved siden af sig, havde hun sin iPhone liggende med en playliste, som indeholdte den musik, som skulle fylde rummet under livetegningen. 

På væggene i salen fremviste tre lærreder skrivebordet og de tegninger, Maren Uthaug undervejs producerede. 

Musikken begyndte at fylde det stille rum, og de blanke stykker papirer foran Maren Uthaug blev et efter et fyldt med tekst og tegninger. Først af en lille vred pige. Dernæst af en nyforelsket ung kvinde. Og til sidst af en voksen mor til tre.

Undervejs udbrød der latter i salen, og man kunne fornemme de stiltiende smil hist og her.

Efter livetegningen blev Maren Uthaug interviewet om sin nye e-bog (På den lyse side - link), som består af gifs (korte "filmklip"), og som efter sigende skulle være den første af sin slags i verden.

{Maren Uthaug byder velkommen}

Følelsen af kunst og et kig til overklassen

Søndag middag befandt jeg mig igen på Dokk1 til Vild med ORD, og denne gang skulle jeg se en video af kunstner Amalie Smith, som livespeakede undervejs. Filmen handlede om kunst og berøring, og hvordan de to ting kombineres i kunstværker.

Det var et interessant tema, som dog til tider blev lidt for abstrakt til mig. Men det var alligevel spændende at høre om nogle af tankerne bag ”følelsen” af ord og kunst.

Efter filmen tog jeg til foredrag med Lotte K. Andersen, som er aktuel med romanen ’Hambros Allé 7-9-13’. Jeg kendte intet til hendes bog på forhånd og havde derfor ingen forventninger til oplægget, som var en samtale mellem Lotte K. Andersen og Søren Højlund Carlsen.

'Hambros Allé 7-9-13' er en roman, der foregår på Hambros Allé, og man følger familierne i nummer 7, 9 og 13. Det er Danmarks dyreste adresse, og man får et indblik i nogle af de forskellige arketyper, som befinder sig i "overklassen".

Oplægget var udmærket, og måske kunne jeg fristes til at læse bogen engang. Når jeg vel at mærke kommer igennem nogle af de mange andre ulæste bøger, som står i min bogreol og giver mig dårlig samvittighed.

{Billede fra Amalie Smiths film}

Vi ses igen næste år

Vild med ORD viste sig endnu engang at være en god oplevelse. Jeg fik set og hørt nogle gode oplæg, jeg blev introduceret til noget helt nyt, og jeg mødte en masse søde bogelskere. Men den bedste oplevelse var uden tvivl Maren Uthaugs livetegning.

Jeg glæder mig allerede til næste års aarhusianske litteraturfestival.


Var I til Vild med ORD? Hvad var den bedste oplevelse?  


Ingen kommentarer:

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.