For nylig genlæste jeg "Northanger Abbey" af Jane Austen. Det er sådan en sød og morsom fortælling, og jeg lagde mærke til ...

Den unikke læseoplevelse


For nylig genlæste jeg "Northanger Abbey" af Jane Austen. Det er sådan en sød og morsom fortælling, og jeg lagde mærke til flere detaljer, end jeg gjorde, første gang jeg læste den. 

Men jeg ville samtidig ønske, at det var første gang, jeg læste bogen, for der er nu noget specielt ved at læse en bog for første gang.

Jeg synes, der er noget helt specielt ved at sidde med en hel ny bog mellem hænderne. En bog og et univers, man ikke kender til, og som man for første gang skal udforske. Der eksisterer den her uvidenhed og overraskelseseffekt, og man er imødekommende på en hel anden måde, end når man genlæser en bog.

Ved genlæsningen kender man til bogens handling og karakterer, og man går ind til bogen med en forventning om at blive underholdt på samme måde, som da man læste den første gang. Det er dog ikke altid, det er tilfældet. 

Jeg synes som regel, jeg lægger mærke til nye detaljer eller anskuer bogen i et helt andet lys end tidligere. Det er ikke nødvendigvis negativt, men det er en helt anden proces og nogle helt andre følelser, man sidder med.
  
Da jeg genlæste de tre første Harry Potter-bøger som voksen, sad jeg med helt andre følelser, end da jeg læste dem som barn. Magien var der stadig, men jeg befandt mig et helt andet sted i livet, og derfor var læsningen anderledes. Det var igen ikke nødvendigvis negativt, men det var anderledes. 

Jeg elsker at læse en bog for første gang. Det er fantastisk følelse at dykke ned i et endnu uudforsket univers, men samtidig er det også med frygt for og viden om, at man aldrig kommer til at stå i samme situation med fortællingen igen. Det vil aldrig være det samme, næste gang man læser fortællingen.

Paradoksalt nok oplever jeg, at det er minderne om en bestemt følelse, man havde, da man læste romanen første gang, der lægger op til en genlæsning. Det er de oplevelse, man havde, der giver en lysten til at dykke ned i universet endnu engang.


Jeg oplever stort set altid, at det aldrig er helt det samme. Til gengæld er genlæsningen en anden og hel ny oplevelse, som man igen ikke vil kunne genkalde sig ved næste genlæsning. På den måde er hver læsning unik og en oplevelse i sig selv.  


Hvordan har I det med genlæsninger?

Elsker I også at læse en bog "for første gang"? 


3 kommentarer:

  1. "Northanger Abbey" er sådan en skøn fortælling. Jeg ved efterhånden heller ikke, hvor mange gange jeg har genlæst den, fordi, som du selv påpeger, så kan man hele tiden finde noget nyt i bogen ved at genlæse den. Af samme grund holder jeg af genlæsninger fordi det oftest er et løfte om en god fortælling, samtidig holder jeg dog også af at læse netop den slags bøger for første gang, kun for sidenhen at genlæse dem et utal af gange.

    Hvor er det i øvrigt nogle fine bøger, som du har udvalgt dig på billedet.

    SvarSlet
  2. Jeg elsker virkelig også at læse en bog for første gang af selvsamme grunde som du nævner. Det er der bare noget magisk ved. Jeg er derimod lidt 'bange' for at genlæse bøger, for som du siger - så læser man dem jo nok ikke på samme måde. Så vil jeg næsten hellere beholde det idylliske og fantastiske billede jeg har af bogen end måske at blive skuffet? :o

    SvarSlet
  3. Åh Northanger Abbey er fantastisk :D
    Jeg genlæser sjældent bøger, men jeg vil give dig helt ret i, at en læsning er unik, idet man altid vil befinde sig et andet sted i sit liv, når man genlæser en bog, og fordi man altid vil lægge mærke til flere (eller andre) ting, når man genlæser.

    SvarSlet

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.