"Kongens store tale" (The King's Speech) er en af mine yndlingsfilm. Jeg så den første gang sammen med min kæreste (det var en...

"Kongens store tale"

"Kongens store tale" (The King's Speech) er en af mine yndlingsfilm. Jeg så den første gang sammen med min kæreste (det var en af vores første dates), så derfor har den selvfølgelig en stor plads i mit hjerte. Vi var begge nyudklækkede retorikstuderende og måtte bare se den her film, som handlede om at holde den gode tale.

I "Kongens store tale" dør Englands Kong George V, og da Kong Edward VIII (Guy Pearce) afstår tronen bliver "Bertie" (Colin Firth), der er næste tronarving i rækken, kronet som konge. Bertie stammer meget, når han bliver nervøs, og det gør det svært for ham at holde offentlige taler og fremstå som den stærke leder, landet har brug for, da England er på vej i krig mod Tyskland. Kongen mødes med den excentriske taleterapeut Lionel Logue (Geoffrey Rush), og efter en svær start begynder de to at finde ind til hinanden og frem til uortodokse men effektive metoder, der udvikler kongens sprog og talegaver.

Dynamikken mellem Bertie og Lionel er fantastisk, og efter en lidt vanskelig start ender de med at blive nære venner, der har brug for hinanden. 

Selvom fortællingen skildre barske realiteter, er det en varm og humoristisk film. Jeg er vild med den og kan helt klart anbefale jer at se den her i det grå og kolde efterår. Hvis ikke for retorikkens skyld så for Colin Firth og Geoffrey Rush's formidable skuespillerpræstationer. Jeg er kæmpe fan!











Ingen kommentarer:

Leveret af Blogger.
Mit billede
Jeg er 26-årige Louise, som bor og studerer i Aarhus. Som det fremgår af bloggens titel elsker jeg det fiktive univers. På bloggen vil jeg anmelde bøger og film og dele glæder og frustrationer ved selv at skrive tekster og opfinde et fiktivt univers. Jeg håber, I vil blive inspireret af at læse med, og jeg vil meget gerne modtage jeres spørgsmål og kommentarer.